Domů »
Výukové programy
Nabídka vzdělávacích programů pro školy v Zoo Jihlava ve školním roce 2024/2025
Programy probíhají v Centru environmentální výchovy PodpoVRCH, které najdete hned vedle hlavního vchodu do zoo. Vstup do centra na výukové programy je přes hlavní pokladnu (u parkoviště).
Rezervace programů musí být provedena minimálně 7 dní předem prostřednictvím on-line formuláře (níže), s případnými dotazy nás kontaktujte na e-mailu tvrda@zoojihlava.cz nebo telefonicky na čísle 565 596 961. Doporučujeme včasnou rezervaci, zvláště u termínů ke konci školního roku!
Realizaci přes „Šablony III.“ připište do poznámky.
Pedagogický doprovod má vstup na výukové programy v centru zdarma (při kombinaci se vstupem do zoo mimo program – má vstup zdarma jeden doprovod na 10 dětí). Doporučená maximální velikost skupiny je 30 osob, minimální velikost skupiny je 10 osob.
Platba v hotovosti na hlavní pokladně, nebo po domluvě a zaslání objednávky lze poskytnout platbu na fakturu.
Nabídka programů ke stažení ve formátu PDF.
Samoobslužný program Zoo v kufru
Mezi jednotlivé programy je automaticky při rezervaci vkládána přestávka 15 minut na výměnu skupin, přípravu pomůcek a desinfekci vnitřních učeben.
FAQ – nejčastější dotazy k výukovým programům
Chcete dostávat novinky pro učitele do e-mailu?
Mateřské školy
- Začínáme se zvířátky (délka 60 min, v místnosti)
Program určený nejmladším dětem, aktivity jsou přizpůsobeny věku 3 let. Můžete si vybrat ze dvou variant: Morče a jeho kamarádi, Had a jeho kamarádi. - Kočka není pes (délka 60 min, v zoo)
Kočka i pes patří mezi šelmy. Společne se podívame, které v zoo chováme, co mají společného a čím se liší. Zaměříme se na jejich smysly i potravu. Celý program probíhá v areálu zoo. - Zoo v krabici I. ( 60 minut, v místnosti)
S kým kamarádí žirafa? Strká pštros hlavu do písku? Nejen to se děti dozvědí o zvířatech ze zoo. Při programu si děti vyrobí zvířecí škrabošku a na závěr si zatančí. - Hmyzáčci (60 minut, v místnosti)
Děti se seznámí s různými malými hmyzáčky, jejich životem i vzhledem, zahrají si na motýlky a dokonce si některé zástupce hmyzu budou moci zblízka prohlédnout a osahat. - Zvířata na dlani (60 minut, v místnosti)
Během programu si při povídání o zvířatech osaháme, prohlédneme a očicháme různé přírodní materiály (kůže zvířat, ptačí vejce, peří) a seznámíme se s živými zvířaty. - Ptáčci zpěváčci (60 minut, v místnosti)
Kde bydlí ptáci a čím se živí? To vše se dozvíme během tohoto programu. Ukážeme si ptačí vejce i peří a poslechneme si ptačí zpěv. - Život u vody (60 minut, v místnosti)
Kdo všechno žije u nás u vody i pod vodou a co tam dělá? Proč má bobr velké zuby nebo želva krunýř? To vše se dozvíme během programu. Prohlédneme si společně ryby a pohladíme si živou želvu. - Africké putování (60 minut, v zoo)
Pojďte s námi do zoo! Společně se projdeme po části zoo a představíme si africká zvířata, která cestou uvidíme. Zjistíme přitom, kdo velí surikatám, co má ráda žirafa nebo kdo je marabu. - Putování skřítka Lesníčka (60 minut, v místnosti)
Děti společně se skřítkem přijdou na to, jak roste les a kdo v něm žije. Osahají si lesní plody a jelení parohy. Vymalují si lesní zvířátko a naučí básničku o lese. - Mořský svět (60 minut, v místnosti)
Potopte se s námi pod mořskou hladinu! Ukážeme si, jak dýchají ryby pod vodou, kolik chapadel má chobotnice, a také zjistíme, čím se živí veliké velryby. - Hrátky se zvířátky (délka 60 min, v místnosti)
Společně se ztraceným štěňátkem navštívíme zvířátka v zoo, v lese a na statku. Dozvíme se, co jedí, kde bydlí, a vytvoříme si stromeček. - Proměny lesa – celoroční cyklus 3 výukových programů (délka 3x 60 minut + závěrečné setkání, v zoo) Nutné rezervovat do 10. září!
Součástí programu jsou 3 výukové programy v zoo, 3 úkoly do školy (pracovní listy), možnost zapůjčení lesních batohů s pomůckami a doplňky k lesnímu tématu na úkoly ve škole, stavebnice ptačího krmítka a závěrečné setkání v zoo.
Základní školy – 1. stupeň
- Zoo v krabici II. (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
Pokračování nejúspěšnějšího programu Zoo v krabici s novými zvířátky. Podíváme se na to, proč má tygr pruhy, proč jsou papoušci barevní nebo jestli jí medvěd malajský maso. - Mazlíčci (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
Děti si zblízka prohlédnou a osahají různé drobná zvířata chovaná doma jako mazlíčky (hlodavci, plazi), dozví se něco z jejich života i jak se o ně starat. - Když jsem já sloužil… (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v zoo)
Představíme si zástupce domácích hospodářských zvířat, seznámíme se s jejich rodinami a zjistíme, pro co je chováme. V zoo si ukážeme, jak vypadají a čím se živí. - Kopýtkem sem, kopýtkem tam (3. – 5. třída ZŠ; 90 minut, vmístnosti a v zoo)
Povídání o kopytnících, jejich způsobu života i stavbě těla. Žáci si mohou prohlédnout rohy, parohy i kopyta. V areálu zoo si prohlédneme žirafy, zebry, lamy, tapíry a další druhy kopytníků - Kde se plazí plazi (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
Program dětem hravou formou představí plazy, to jak vypadají, kde žijí a čím se živí. Během programu si děti vyrobí papírového hada. Do programu je zařazena ukázka živých plazů (hadi, ještěři). - Opičí se opice? (3., 4. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
O opicích, jejich životě, vzhledu a chování si budeme povídat, ukazovat jejich obrázky a nakonec si na ně i zahrajeme. S našimi opicemi se setkáme u expozice v areálu zoo. - Cesta kolem světa (3., 4. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
Mořeplavci se při svých cestách setkávali s neznámými věcmi. Při putování mezi jednotlivými kontinenty se děti seznámí s plodinami, zvířaty, ale i s rozdílnými jazyky nebo typy písma, na které mořeplavci narazili. - Voda kolem nás (3., 4. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
Program věnovaný vodě na Zemi, demonstruje koloběh vody prostřednictvím simulační hry. Ukazuje způsob závislosti člověka i živočichů na vodě. Část programu probíhá v areálu zoo u výběhů vodních zvířat. - Mokřady (4. – 6. třída ZŠ; 90 minut, v zoo) KVĚTEN A ČERVEN
Prouzkomáme mokřad u voliéry vodních ptáků, zkusíme si odlovit a prohlédnout jeho bezobratlé obyvatele. Zamyslíme se nad významem mokřadů pro biodiverzitu a zadržování vody v krajině. - Šelmy na vlastní oči (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
Po úvodním seznámení s řádem šelem se vydáme do areálu zoo, kde si u jednotlivých expozic prohlédneme šelmy, které zde chováme. - Zoo křížem krážem (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v zoo)
Prohlídka zoo s průvodcem, zastávky s povídáním u vybraných expozic. Trasu je možné přizpůsobit dle požadavků a zaměření. - Letem PLAZÍM světem (5. – 7. třída ZŠ; 90 minut)
Během programu představíme jednotlivé plazí řády, a doplníme vše ukázkou živých zástupců plazů a různých přírodnin. Součástí je i prohlídka nového Tropického pavilonu. - Zvířata v ohrožení (5. – 7. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
Putováním po kontinentech navštívíme přirozená prostředí ohrožených zvířat z celého světa. Co konkrétní druhy ohrožuje? Jakou roli v jejich ochraně hrají zoologické zahrady? Čeká nás práce s mapou, spolupráce ve skupině a tvorba společného plakátu. - Biomy (4.,5. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
Na konkrétních příkladech zvířecích druhů chovaných v Zoo Jihlava ukážeme variabilitu živočichů a schopnost přizpůsobení organismů k různým životním podmínkám. - Les žije – celoroční cyklus 3 výukových programů (3. – 5. třída ZŠ; délka 3x 90 minut + závěrečné setkání, v zoo) Nutné rezervovat do 10. září!
Součástí programu jsou 3 výukové programy v zoo, 3 úkoly do školy (pracovní listy), možnost zapůjčení lesních batohů s pomůckami a doplňky k lesnímu tématu na úkoly ve škole, stavebnice ptačího krmítka a závěrečné setkání v zoo.
Základní školy – 2. stupeň
- Šelmy na vlastní oči (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
Po úvodním seznámení s řádem šelem se vydáme do areálu zoo, kde si u jednotlivých expozic prohlédneme šelmy, které zde chováme. - Zoo křížem krážem (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v zoo)
Prohlídka zoo s průvodcem, zastávky s povídáním u vybraných expozic. Trasu je možné přizpůsobit dle požadavků a zaměření. - Letem PLAZÍM světem (5. – 7. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
Během programu představíme jednotlivé plazí řády, a doplníme vše ukázkou živých zástupců plazů a různých přírodnin. Součástí je i prohlídka nového Tropického pavilonu. - Zvířata v ohrožení (5. – 7. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
Putováním po kontinentech navštívíme přirozená prostředí ohrožených zvířat z celého světa. Co konkrétní druhy ohrožuje? Jakou roli v jejich ochraně hrají zoologické zahrady? Čeká nás práce s mapou, spolupráce ve skupině a tvorba společného plakátu. - Hmyzáci a jiné breberky (6., 7. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
Nahlédnutí do říše hmyzu a dalších bezobratlých. Podíváme se na jejich způsob života, stavbu těla i přizpůsobení k prostředí. Program je doplněn o ukázky živých zástupců měkkýšů, pavouků a hmyzu (švábi, pakobylky, brouci). - Ptačí svět (6., 7. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
Program je zahájen v centru, kde se děti seznámí s životem ptáků a jejich zvláštnostmi. Děti budou pracovat ve skupinách s přírodninami (vejce, peří, lebky, zobáky,…) a mikroskopem. Při procházce po zoo se pak seznámíme s různými skupinami ptáků přímo u expozic. - Pochybné suvenýry aneb zločiny v divočině (6. – 8. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
V programu se prostřednictvím zážitkových aktivit a aktivizačních metod seznámíme s úmluvou CITES. Vysvětlíme si její význam pro obchod s ohroženými zvířaty a její dopad na náš běžný život. Dozvíme se, jaké nekalé praktiky využívají pytláci a pašeráci zvířat a jakou roli v obchodu se zvířaty hrají turisté. Společně budeme hledat možnosti, jak se chovat, abychom přispěli k zachování ohrožených druhů zvířat. - Prales na talíři (7. – 9. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
Účastníci programu poznají význam tropických deštných lesů. Uvědomí si problémy pralesních oblastí Indonésie, které jsou důsledkem zvýšené poptávky po palmovém oleji a zakládání plantáží palmy olejné. Zamyslí se nad možnostmi řešení tohoto globálního problému vzhledem ke svému spotřebitelskému způsobu života. - Život savců (8., 9. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
Savci jsou nejpopulárnější mezi zvířaty – snad také proto, že mezi ně také patříme. Po úvodu v centru se vydáme na cestu po zoo a podíváme se na to, jak se savci stali tak mimořádně rozmanitými a úspěšnými. - Etologie aneb Chováme se jako zvířata? (8., 9. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
Program se věnuje nauce o chování zvířat. Po seznámení se základními etologickými pojmy následuje vlastní pozorování u vybraných druhů zvířat. - Kopýtkem sem, kopýtkem tam (6. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
Povídání o kopytnících, jejich způsobu života i stavbě těla. Žáci si mohou prohlédnout rohy, parohy i kopyta. V areálu zoo si prohlédneme žirafy, zebry, lamy, tapíry a další druhy. - Biomy (6. ,7. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
Na konkrétních příkladech zvířecích druhů chovaných v Zoo Jihlava ukážeme variabilitu živočichů a schopnost přizpůsobení organismů k různým životním podmínkám.
Střední školy
- Zoo – Noemovy archy dnešní doby (90 minut, v místnosti a v zoo)
V průběhu programu se studenti seznámí s funkcí a posláním dnešních moderních zoologických zahrad v ČR i ve světě. Důraz bude kladen také na vysvětlení spousty mýtů, které o zoologických zahradách panují. Chybět nebude ani vycházka po části zoo spojená s výkladem. - Biodiverzita – to jsme my (90 minut, v zoo)
Pojďme se společně u vybraných expozic podívat na to, jak ovlivňujeme život zvířat naší každodenní činností. Můžeme něco udělat pro zachování biodiverzity na Zemi? Budeme hledat souvislosti i možná řešení. - Zoo křížem krážem (90 minut, v zoo)
Prohlídka zoo s průvodcem, zastávky s povídáním u vybraných expozic. Trasu je možné přizpůsobit dle požadavků a zaměření.
Speciální skupiny handicapovaných dětí
- Ne-viditelná zoo (pro děti se zrakovým postižením, délka 60 min)
Projdeme expozici Africká savana a seznámíme se s jednotlivými zástupci našich chovaných zvířat, budeme mít možnost si osahat různé přírodniny i si vyzkoušet různé aktivity v roli některých živočichů. - Zoo na dotek (délka 60 min)
Během programu si při povídání o zvířatech osaháme, prohlédneme i očicháme různé přírodní materiály (krunýř, kůže zvířat, ptačí vejce a peří) a seznámíme se s živými zvířaty.
Pracovní listy
- Máme připraveny nové pracovní listy:
Zoo pro nejmenší (1. – 2 . třída) – PDF ZDEŠelmy (3. – 5. třída) – PDF ZDEKontinenty (3. – 5. třída) – PDF ZDESkupiny, zvířat (6. – 9. třída) – PDF ZDEBiomy (6. – 9. třída) – PDF ZDEPokud budete mít zájem o řešení pracovních listů, napište na e-mail jarosova@zoojihlava.cz a elektronicky Vám je zašleme.
Samoobslužné programy
- Zoo v kufru
Soubor pomůcek a metodika k samostatné prohlídce zoo. Termín programu je nutné si zarezervovat předem. Délka prohlídky je přibližně 120 minut. Součástí jsou i následné aktivity a pracovní listy do školy.
Varianty kufrů: Zvířata (MŠ, 1. a 2. třída ZŠ), Kontinenty (3. – 5. třída ZŠ) a Biomy (5. – 7. třída ZŠ)
Stáhnout metodiku – Kontinenty | Stáhnout metodiku – Biomy |
Dále nabízíme
pronájem sálu, programy na míru, zookroužky, zasílání elektronického zpravodaje pro veřejnost a zpravodaje pro školy
Ceník programů
Typ programu | Cena za osobu |
Výukový program MŠ (60 minut) | 50 Kč |
Výukový program MŠ + vstup do zoo | 130 Kč |
Cyklus výukových programů Proměny lesa | 250 Kč |
Výukový program speciální skupina (60 minut) | 50 Kč |
Výukový program speciální skupina + vstup do zoo | 130 Kč |
Výukový program ZŠ a SŠ (90 – 120 minut) | 75 Kč |
Výukový program ZŠ a SŠ + vstup do zoo | 150 Kč |
Cyklus výukových programů Les žije | 350 Kč |
FAQ – Nejčastější dotazy k výukovým programům
- Je možné hradit programy z projektu Šablony?
Ano, je to možné. Je potřeba informaci, že potřebujete programy z šablon nahlásit předem (nebo při objednávání přes internet ji uvést do poznámky). Je potřeba smlouva o poskytnutí služeb mezi vaší školou a Zoologickou zahradou Jihlava zastoupenou ředitelem Ing. Janem Vašákem (další údaje jsou na webu), kterou dovezete ve 2 výtiscích od vás podepsanou. My ji předáme k podpisu a pak vám ji zašleme poštou zpět. K platbě na fakturu potřebujeme objednávku (stačí e-mailem) s vašimi fakturačními údaji. Pokud budete chtít, uvedeme celou částku dohromady za všechny děti i dospělé. Zápis o realizaci projektového dne vám podepíše náš lektor (odborník) na místě.
- Nejde nám rezervovat program.
Musíte vybrat volná políčka tak, aby bylo místo na celou délku programu. Nesmí dojít k překrytí s jiným programem.
- Mohou probíhat programy souběžně?
Máme v rezervačním formuláři vždy dva sloupečky, mohou tam být dva programy souběžně, ale některé kombinace nemohou probíhat najednou, u některých programů je vyloučená kombinace stejných programů (při rezervaci vás to nepustí s daným programem).
- Máme program na 60 minut (90 minut), ale zaplní se více okýnek.
Přidali jsme ke každému programu 15 minut přestávky na výměnu skupin, úklid prostor, přípravu pomůcek apod.
- Je možné mít více dětí v jednom programu než 30?
Velice výjimečně (u venkovních programů), skupiny více dětí se nám nevejdou do učeben a máme pomůcky pro skupiny max. 30 dětí. Doporučujeme je raději rozdělit na 2 skupiny.
- Je během programu přestávka na svačinu?
Není, je vhodné, abyste čas na svačinu zvolili před nebo po programu. Výjimkou jsou program v délce 120 minut, u nich je v polovině 10 min. přestávka.
- Jsou nutné přezůvky?
Ne, není nutné, aby děti měly přezůvky.
- Probíhají venkovní programy za každého počasí?
Ano, pokud zvolíte program v areálu zoo, je venku. Snažíme se jej upravit např. do pavilonu, zcela výjimečně pokud to prostorové podmínky dovolí je uvnitř.
- Některé dny jsou zcela vyplněné bez volného místa k objednání.
Centrum může být obsazené nebo zde nejsme. Důvodem jsou naše další aktivity, přednášky, výjezdy, semináře,…
- Nenašli jste odpověď na váš dotaz?
Napište nám e-mail, zkontaktujeme vás a domluvíme se. (Ne vždy jsme k zastižení u telefonu v kanceláři.)