Výukové programy

Nabídka vzdělávacích programů pro školy v Zoo Jihlava ve školním roce 2018/2019

Programy probíhají v Centru environmentální výchovy PodpoVRCH, které najdete hned vedle hlavního vchodu do zoo. Vstup do centra na výukové programy je přes hlavní pokladnu (u parkoviště).

Rezervace programů musí být provedena minimálně 7 dní předem prostřednictvím www.zoojihlava.cz (tato funkce není v současné době dostupná, zprovozněna bude v průběhu měsíce září) , e-mailu vankova@zoojihlava.cz nebo telefonicky na čísle 567 573 774. Doporučujeme včasnou rezervaci, zvláště u termínů ke konci školního roku!

Pedagogický doprovod má vstup na výukové programy v centru zdarma (při kombinaci se vstupem do zoo mimo program – má vstup zdarma jeden doprovod na 10 dětí). Doporučená maximální velikost skupiny je 30 osob, minimální velikost skupiny je 10 osob.

Platba v hotovosti na hlavní pokladně, nebo po domluvě a zaslání objednávky lze poskytnout platbu na fakturu.

Kompletní seznam vzdělávacích programů ke stažení ve formátu .PDF


Mateřské školy

  • Zoo v krabici I. ( 60 minut, v místnosti)
    S kým kamarádí žirafa? Strká pštros hlavu do písku? Nejen to se děti dozvědí o zvířatech ze zoo. Při programu si děti vyrobí zvířecí škrabošku a na závěr si zatančí.
  • Hmyzáčci (60 minut, v místnosti)
    Děti se seznámí s různými malými hmyzáčky, jejich životem i vzhledem, zahrají si na motýlky a dokonce si některé zástupce hmyzu budou moci zblízka prohlédnout a osahat.
  • Zvířata na dlani (60 minut, v místnosti)
    Během programu si při povídání o zvířatech osaháme, prohlédneme a očicháme různé přírodní materiály (kůže zvířat, ptačí vejce, peří) a seznámíme se s živými zvířaty.
  • Ptáčci zpěváčci (60 minut, v místnosti)
    Kde bydlí ptáci a čím se živí? To vše se dozvíme během tohoto programu. Ukážeme si ptačí vejce i peří a poslechneme si ptačí zpěv.
  • Život u vody (60 minut, v místnosti)
    Kdo všechno žije u nás u vody i pod vodou a co tam dělá? Proč má bobr velké zuby nebo želva krunýř? To vše se dozvíme během programu. Prohlédneme si společně ryby a pohladíme si živou želvu.
  • Africké putování (60 minut, v zoo)
    Pojďte s námi do zoo! Společně se projdeme po části zoo a představíme si africká zvířata, která cestou uvidíme. Zjistíme přitom, kdo velí surikatám, co má ráda žirafa nebo kdo je marabu.
  • Putování skřítka Lesníčka (60 minut, v místnosti)
    Děti společně se skřítkem přijdou na to, jak roste les a kdo v něm žije. Osahají si lesní plody a jelení parohy. Vymalují si lesní zvířátko a naučí básničku o lese.

Základní školy – 1. stupeň

  • Zoo v krabici II. (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    Pokračování nejúspěšnějšího programu Zoo v krabici s novými zvířátky. Podíváme se na to, proč má tygr pruhy, proč jsou papoušci barevní nebo jestli jí medvěd malajský maso.
  • Mazlíčci (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    Děti si zblízka prohlédnou a osahají různé drobná zvířata chovaná doma jako mazlíčky (hlodavci, plazi), dozví se něco z jejich života i jak se o ně starat.
  • V lese (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v zoo) NOVINKA
    Kdo všechno žije v lese a proč je les důležitý, se děti dozví při procházce po Lesní stezce v zoo.
  • Kde se plazí plazi (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    Program dětem hravou formou představí plazy, to jak vypadají, kde žijí a čím se živí. Během programu si děti vyrobí papírového hada. Do programu je zařazena ukázka živých plazů (hadi, ještěři).
  • Opičí se opice? (3., 4. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    O opicích, jejich životě, vzhledu a chování si budeme povídat, ukazovat jejich obrázky a nakonec si na ně i zahrajeme. S našimi opicemi se setkáme u expozice v areálu zoo.
  • Cesta kolem světa (3., 4. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    Mořeplavci se při svých cestách setkávali s neznámými věcmi. Při putování mezi jednotlivými kontinenty se děti seznámí s plodinami, zvířaty, ale i s rozdílnými jazyky nebo typy písma, na které mořeplavci narazili.
  • Voda kolem nás (3., 4. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Program věnovaný vodě na Zemi, demonstruje koloběh vody prostřednictvím simulační hry. Ukazuje způsob závislosti člověka i živočichů na vodě. Část programu probíhá v areálu zoo u výběhů vodních zvířat.
  • Šelmy na vlastní oči (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Po úvodním seznámení s řádem šelem se vydáme do areálu zoo, kde si u jednotlivých expozic prohlédneme šelmy, které zde chováme.
  • Zoo pěti kontinentů (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v zoo)
    Prohlídka zoo s průvodcem, zastávky s povídáním u vybraných expozic zvířat doplněná o ukázku přírodnin. Lze zaměřit na jednotlivé kontinenty.
  • Letem PLAZÍM světem (5. – 7. třída ZŠ; 90 minut)
    Během programu představíme jednotlivé plazí řády, a doplníme vše ukázkou živých zástupců plazů a různých přírodnin. Součástí je i prohlídka nového Tropického pavilonu.
  • Zvířata v ohrožení (5. – 7. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
    Putováním po kontinentech navštívíme přirozená prostředí ohrožených zvířat z celého světa. Co konkrétní druhy ohrožuje? Jakou roli v jejich ochraně hrají zoologické zahrady? Čeká nás práce s mapou, spolupráce ve skupině a tvorba společného plakátu.

Základní školy – 2. stupeň

  • Šelmy na vlastní oči (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Po úvodním seznámení s řádem šelem se vydáme do areálu zoo, kde si u jednotlivých expozic prohlédneme šelmy, které zde chováme.
  • Zoo pěti kontinentů (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v zoo)
    Prohlídka zoo s průvodcem, zastávky s povídáním u vybraných expozic zvířat doplněná o ukázku přírodnin. Lze zaměřit na jednotlivé kontinenty.
  • Letem PLAZÍM světem (5. – 7. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Během programu představíme jednotlivé plazí řády, a doplníme vše ukázkou živých zástupců plazů a různých přírodnin. Součástí je i prohlídka nového Tropického pavilonu.
  • Zvířata v ohrožení (5. – 7. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
    Putováním po kontinentech navštívíme přirozená prostředí ohrožených zvířat z celého světa. Co konkrétní druhy ohrožuje? Jakou roli v jejich ochraně hrají zoologické zahrady? Čeká nás práce s mapou, spolupráce ve skupině a tvorba společného plakátu.
  • Hmyzáci a jiné breberky (6., 7. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    Nahlédnutí do říše hmyzu a dalších bezobratlých. Podíváme se na jejich způsob života, stavbu těla i přizpůsobení k prostředí. Program je doplněn o ukázky živých zástupců měkkýšů, pavouků a hmyzu (švábi, pakobylky, brouci).
  • Ptačí svět (6., 7. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Program je zahájen v centru, kde se děti seznámí s životem ptáků a jejich zvláštnostmi. Děti budou pracovat ve skupinách s přírodninami (vejce, peří, lebky, zobáky,…) a mikroskopem. Při procházce po zoo se pak seznámíme s různými skupinami ptáků přímo u expozic.
  • Pochybné suvenýry aneb zločiny v divočině (6. – 8. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
    V programu se prostřednictvím zážitkových aktivit a aktivizačních metod seznámíme s úmluvou CITES. Vysvětlíme si její význam pro obchod s ohroženými zvířaty a její dopad na náš běžný život. Dozvíme se, jaké nekalé praktiky využívají pytláci a pašeráci zvířat a jakou roli v obchodu se zvířaty hrají turisté. Společně budeme hledat možnosti, jak se chovat, abychom přispěli k zachování ohrožených druhů zvířat.
  • Prales na talíři (7. – 9. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
    Účastníci programu poznají význam tropických deštných lesů. Uvědomí si problémy pralesních oblastí Indonésie, které jsou důsledkem zvýšené poptávky po palmovém oleji a zakládání plantáží palmy olejné. Zamyslí se nad možnostmi řešení tohoto globálního problému vzhledem ke svému spotřebitelskému způsobu života.
  • Život savců (8., 9. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Savci jsou nejpopulárnější mezi zvířaty – snad také proto, že mezi ně také patříme. Po úvodu v centru se vydáme na cestu po zoo a podíváme se na to, jak se savci stali tak mimořádně rozmanitými a úspěšnými.
  • Etologie aneb Chováme se jako zvířata? (8., 9. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Program se věnuje nauce o chování zvířat. Po seznámení se základními etologickými pojmy následuje vlastní pozorování u vybraných druhů zvířat.

Střední školy

  • Co je CITES a obchod s ohroženými druhy zvířat, aneb „máme doma krokodýla ve vaně…“ (90 minut, v místnosti)
    Studenti se v programu seznámí se zákony na ochranu živočišných i rostlinných druhů, úmluvou CITES a dalšími zákony na ochranu přírody. Povídání bude doplněno o promítání fotografií i diskuzi o smyslu zákonů a smluv na ochranu přírody a druhů.
  • Ochrana přírody a krajiny v České republice (90 minut, v místnosti)
    Povídání o ochraně přírody v České republice i ve světě doplněné promítáním fotografií. Zájemci se během přednášky seznámí se základními způsoby ochrany přírody, druhovou ochranou a současnými ochranářskými trendy a možnostmi.
  • ZOO – Noemovy archy dnešní doby (90 minut, v místnosti a v zoo)
    V průběhu programu se studenti seznámí s funkcí a posláním dnešních moderních zoologických zahrad v ČR i ve světě. Důraz bude kladen také na vysvětlení spousty mýtů, které o zoologických zahradách panují. Chybět nebude ani vycházka po části zoo spojená s výkladem.
  • Biodiverzita – to jsme my (90 minut, v zoo)
    Pojďme se společně u vybraných expozic podívat na to, jak ovlivňujeme život zvířat naší každodenní činností. Můžeme něco udělat pro zachování biodiverzity na Zemi? Budeme hledat souvislosti i možná řešení.
  • Zoo křížem krážem (90 minut, v zoo)
    Prohlídka zoo s průvodcem, zastávky s povídáním u vybraných expozic. Trasu je možné přizpůsobit dle požadavků a zaměření.

Speciální skupiny handicapovaných dětí

  • Ne-viditelná zoo (pro děti se zrakovým postižením, délka 60 min)
    Projdeme expozici Africká savana a seznámíme se s jednotlivými zástupci našich chovaných zvířat, budeme mít možnost si osahat různé přírodniny i si vyzkoušet různé aktivity v roli některých živočichů.
  • Zoo na dotek (délka 60 min)
    Během programu si při povídání o zvířatech osaháme, prohlédneme i očicháme různé přírodní materiály (krunýř, kůže zvířat, ptačí vejce a peří) a seznámíme se s živými zvířaty.

Samoobslužné programy

  • Pracovní listy
    Máme připraveny pracovní listy: Kopytníci, Šelmy, Primáti, Ptáci, Biomy, Zoo křížem krážem a Hádanky ze zoo pro malé děti. Pokud budete mít o některé pracovní listy zájem, zavolejte nebo napište předem a ZDARMA Vám je nachystáme na hlavní pokladně, nebo případně zašleme e-mailem.
  • Zoo v kufru (od dubna 2019) NOVINKA
    Soubor pomůcek a metodika k samostatné prohlídce zoo. Termín programu je nutné si zarezervovat předem, za zapůjčení bude vybírána vratná záloha 500 Kč. Délka prohlídky je přibližně 120 minut. Součástí jsou i následné aktivity a pracovní listy do školy.
    Varianty kufrů: Zvířata (MŠ, 1. a 2. třída ZŠ), Kontinenty (3. – 5. třída ZŠ) a Biomy (5. – 7. třída ZŠ)

Dále nabízíme

pronájem sálu, programy na míru, zookroužky, zasílání elektronického zpravodaje pro veřejnost a zpravodaje pro školy


Ceník programů

Typ programu Cena za osobu
Program pro MŠ (60 min) 30 Kč
Program pro MŠ + vstup do zoo 65 Kč
Program speciální skupina (60 min) 30 Kč
Program speciální skupina + vstup do zoo 65 Kč
Výukový program ZŠ a SŠ (90 min) 45 Kč
Výukový program ZŠ (120 min) 75 Kč
Výukový program ZŠ a SŠ + vstup do zoo 75 Kč