Domů » Výukové programy

Výukové programy

Nabídka vzdělávacích programů pro školy v Zoo Jihlava ve školním roce 2021/2022

Programy probíhají v Centru environmentální výchovy PodpoVRCH, které najdete hned vedle hlavního vchodu do zoo. Vstup do centra na výukové programy je přes hlavní pokladnu (u parkoviště).

Rezervace programů musí být provedena minimálně 7 dní předem prostřednictvím on-line formuláře (níže), s případnými dotazy nás kontaktujte na e-mailu jarosova@zoojihlava.cz nebo telefonicky na čísle  567 573 777. Doporučujeme včasnou rezervaci, zvláště u termínů ke konci školního roku!

Pedagogický doprovod má vstup na výukové programy v centru zdarma (při kombinaci se vstupem do zoo mimo program – má vstup zdarma jeden doprovod na 10 dětí). Doporučená maximální velikost skupiny je 30 osob, minimální velikost skupiny je 10 osob.

Platba v hotovosti na hlavní pokladně, nebo po domluvě a zaslání objednávky lze poskytnout platbu na fakturu.

Nabídka programů pro mateřské a speciální školy ke stažení ve formátu PDF.

Nabídka programů pro základní a střední školy ke stažení ve formátu PDF.

Samoobslužný program Zoo v kufru

Mezi jednotlivé programy je automaticky při rezervaci vkládána přestávka 15 minut na výměnu skupin, přípravu pomůcek a desinfekci vnitřních učeben.

Vstup do online rezervace!

FAQ – nejčastější dotazy k výukovým programům


Mateřské školy

  • Začínáme se zvířátky (délka 60 min, v místnosti)
    Program určený nejmladším dětem, aktivity jsou přizpůsobeny věku 3 let. Můžete si vybrat ze dvou variant: Morče a jeho kamarádi, Had a jeho kamarádi.
  • Kočka není pes (délka 60 min, v zoo)
    Kočka i pes patří mezi šelmy. Společne se podívame, které v zoo chováme, co mají společného a čím se liší. Zaměříme se na jejich smysly i potravu. Celý program probíhá v areálu zoo.
  • Zoo v krabici I. ( 60 minut, v místnosti)
    S kým kamarádí žirafa? Strká pštros hlavu do písku? Nejen to se děti dozvědí o zvířatech ze zoo. Při programu si děti vyrobí zvířecí škrabošku a na závěr si zatančí.
  • Hmyzáčci (60 minut, v místnosti)
    Děti se seznámí s různými malými hmyzáčky, jejich životem i vzhledem, zahrají si na motýlky a dokonce si některé zástupce hmyzu budou moci zblízka prohlédnout a osahat.
  • Zvířata na dlani (60 minut, v místnosti)
    Během programu si při povídání o zvířatech osaháme, prohlédneme a očicháme různé přírodní materiály (kůže zvířat, ptačí vejce, peří) a seznámíme se s živými zvířaty.
  • Ptáčci zpěváčci (60 minut, v místnosti)
    Kde bydlí ptáci a čím se živí? To vše se dozvíme během tohoto programu. Ukážeme si ptačí vejce i peří a poslechneme si ptačí zpěv.
  • Život u vody (60 minut, v místnosti)
    Kdo všechno žije u nás u vody i pod vodou a co tam dělá? Proč má bobr velké zuby nebo želva krunýř? To vše se dozvíme během programu. Prohlédneme si společně ryby a pohladíme si živou želvu.
  • Africké putování (60 minut, v zoo)
    Pojďte s námi do zoo! Společně se projdeme po části zoo a představíme si africká zvířata, která cestou uvidíme. Zjistíme přitom, kdo velí surikatám, co má ráda žirafa nebo kdo je marabu.
  • Putování skřítka Lesníčka (60 minut, v místnosti)
    Děti společně se skřítkem přijdou na to, jak roste les a kdo v něm žije. Osahají si lesní plody a jelení parohy. Vymalují si lesní zvířátko a naučí básničku o lese.

Základní školy – 1. stupeň

  • Zoo v krabici II. (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    Pokračování nejúspěšnějšího programu Zoo v krabici s novými zvířátky. Podíváme se na to, proč má tygr pruhy, proč jsou papoušci barevní nebo jestli jí medvěd malajský maso.
  • Mazlíčci (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    Děti si zblízka prohlédnou a osahají různé drobná zvířata chovaná doma jako mazlíčky (hlodavci, plazi), dozví se něco z jejich života i jak se o ně starat.
  • Když jsem já sloužil… (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Představíme si zástupce domácích hospodářských zvířat, seznámíme se s jejich rodinami a zjistíme, pro co je chováme. V zoo si pak ukážeme jak vypadají a čím se živí.
  • V lese (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v zoo)
    Kdo všechno žije v lese a proč je les důležitý, se děti dozví při procházce po Lesní stezce v zoo.
  • Kde se plazí plazi (1., 2. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    Program dětem hravou formou představí plazy, to jak vypadají, kde žijí a čím se živí. Během programu si děti vyrobí papírového hada. Do programu je zařazena ukázka živých plazů (hadi, ještěři).
  • Opičí se opice? (3., 4. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    O opicích, jejich životě, vzhledu a chování si budeme povídat, ukazovat jejich obrázky a nakonec si na ně i zahrajeme. S našimi opicemi se setkáme u expozice v areálu zoo.
  • Cesta kolem světa (3., 4. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    Mořeplavci se při svých cestách setkávali s neznámými věcmi. Při putování mezi jednotlivými kontinenty se děti seznámí s plodinami, zvířaty, ale i s rozdílnými jazyky nebo typy písma, na které mořeplavci narazili.
  • Voda kolem nás (3., 4. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Program věnovaný vodě na Zemi, demonstruje koloběh vody prostřednictvím simulační hry. Ukazuje způsob závislosti člověka i živočichů na vodě. Část programu probíhá v areálu zoo u výběhů vodních zvířat.
  • Mokřady (4. – 6. třída ZŠ; 90 minut, v zoo) AŽ OD DUBNA 2022
    Prouzkomáme mokřad u voliéry vodních ptáků, zkusíme si odlovit a prohlédnout jeho bezobratlé obyvatele. Zamyslíme se nad významem mokřadů pro biodiverzitu a zadržování vody v krajině.
  • Šelmy na vlastní oči (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Po úvodním seznámení s řádem šelem se vydáme do areálu zoo, kde si u jednotlivých expozic prohlédneme šelmy, které zde chováme.
  • Zoo křížem krážem (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v zoo)
    Prohlídka zoo s průvodcem, zastávky s povídáním u vybraných expozic. Trasu je možné přizpůsobit dle požadavků a zaměření.
  • Letem PLAZÍM světem (5. – 7. třída ZŠ; 90 minut)
    Během programu představíme jednotlivé plazí řády, a doplníme vše ukázkou živých zástupců plazů a různých přírodnin. Součástí je i prohlídka nového Tropického pavilonu.
  • Zvířata v ohrožení (5. – 7. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
    Putováním po kontinentech navštívíme přirozená prostředí ohrožených zvířat z celého světa. Co konkrétní druhy ohrožuje? Jakou roli v jejich ochraně hrají zoologické zahrady? Čeká nás práce s mapou, spolupráce ve skupině a tvorba společného plakátu.

Základní školy – 2. stupeň

  • Šelmy na vlastní oči (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Po úvodním seznámení s řádem šelem se vydáme do areálu zoo, kde si u jednotlivých expozic prohlédneme šelmy, které zde chováme.
  • Zoo pěti kontinentů (od 5. třídy ZŠ; 90 minut, v zoo)
    Prohlídka zoo s průvodcem, zastávky s povídáním u vybraných expozic zvířat doplněná o ukázku přírodnin. Lze zaměřit na jednotlivé kontinenty.
  • Letem PLAZÍM světem (5. – 7. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Během programu představíme jednotlivé plazí řády, a doplníme vše ukázkou živých zástupců plazů a různých přírodnin. Součástí je i prohlídka nového Tropického pavilonu.
  • Zvířata v ohrožení (5. – 7. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
    Putováním po kontinentech navštívíme přirozená prostředí ohrožených zvířat z celého světa. Co konkrétní druhy ohrožuje? Jakou roli v jejich ochraně hrají zoologické zahrady? Čeká nás práce s mapou, spolupráce ve skupině a tvorba společného plakátu.
  • Hmyzáci a jiné breberky (6., 7. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    Nahlédnutí do říše hmyzu a dalších bezobratlých. Podíváme se na jejich způsob života, stavbu těla i přizpůsobení k prostředí. Program je doplněn o ukázky živých zástupců měkkýšů, pavouků a hmyzu (švábi, pakobylky, brouci).
  • Ptačí svět (6., 7. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Program je zahájen v centru, kde se děti seznámí s životem ptáků a jejich zvláštnostmi. Děti budou pracovat ve skupinách s přírodninami (vejce, peří, lebky, zobáky,…) a mikroskopem. Při procházce po zoo se pak seznámíme s různými skupinami ptáků přímo u expozic.
  • Pochybné suvenýry aneb zločiny v divočině (6. – 8. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
    V programu se prostřednictvím zážitkových aktivit a aktivizačních metod seznámíme s úmluvou CITES. Vysvětlíme si její význam pro obchod s ohroženými zvířaty a její dopad na náš běžný život. Dozvíme se, jaké nekalé praktiky využívají pytláci a pašeráci zvířat a jakou roli v obchodu se zvířaty hrají turisté. Společně budeme hledat možnosti, jak se chovat, abychom přispěli k zachování ohrožených druhů zvířat.
  • Kdyby ryby (7. – 9. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti)
    V sále obklopeném akvárii si představíme ryby, jejich vlastnosti a přizpůsobéní vodnímu prostředí a způsobu života. Poodhalíme také různe metody a dopady rybolovu na mořský ekosystém.
  • Prales na talíři (7. – 9. třída ZŠ; 120 minut, v místnosti)
    Účastníci programu poznají význam tropických deštných lesů. Uvědomí si problémy pralesních oblastí Indonésie, které jsou důsledkem zvýšené poptávky po palmovém oleji a zakládání plantáží palmy olejné. Zamyslí se nad možnostmi řešení tohoto globálního problému vzhledem ke svému spotřebitelskému způsobu života.
  • Život savců (8., 9. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Savci jsou nejpopulárnější mezi zvířaty – snad také proto, že mezi ně také patříme. Po úvodu v centru se vydáme na cestu po zoo a podíváme se na to, jak se savci stali tak mimořádně rozmanitými a úspěšnými.
  • Etologie aneb Chováme se jako zvířata? (8., 9. třída ZŠ; 90 minut, v místnosti a v zoo)
    Program se věnuje nauce o chování zvířat. Po seznámení se základními etologickými pojmy následuje vlastní pozorování u vybraných druhů zvířat.

Střední školy

  • Ochrana přírody a krajiny v České republice (90 minut, v místnosti)
    Povídání o ochraně přírody v České republice i ve světě doplněné promítáním fotografií. Zájemci se během přednášky seznámí se základními způsoby ochrany přírody, druhovou ochranou a současnými ochranářskými trendy a možnostmi.
  • ZOO – Noemovy archy dnešní doby (90 minut, v místnosti a v zoo)
    V průběhu programu se studenti seznámí s funkcí a posláním dnešních moderních zoologických zahrad v ČR i ve světě. Důraz bude kladen také na vysvětlení spousty mýtů, které o zoologických zahradách panují. Chybět nebude ani vycházka po části zoo spojená s výkladem.
  • Biodiverzita – to jsme my (90 minut, v zoo)
    Pojďme se společně u vybraných expozic podívat na to, jak ovlivňujeme život zvířat naší každodenní činností. Můžeme něco udělat pro zachování biodiverzity na Zemi? Budeme hledat souvislosti i možná řešení.
  • Zoo křížem krážem (90 minut, v zoo)
    Prohlídka zoo s průvodcem, zastávky s povídáním u vybraných expozic. Trasu je možné přizpůsobit dle požadavků a zaměření.

Speciální skupiny handicapovaných dětí

  • Ne-viditelná zoo (pro děti se zrakovým postižením, délka 60 min)
    Projdeme expozici Africká savana a seznámíme se s jednotlivými zástupci našich chovaných zvířat, budeme mít možnost si osahat různé přírodniny i si vyzkoušet různé aktivity v roli některých živočichů.
  • Zoo na dotek (délka 60 min)
    Během programu si při povídání o zvířatech osaháme, prohlédneme i očicháme různé přírodní materiály (krunýř, kůže zvířat, ptačí vejce a peří) a seznámíme se s živými zvířaty.

Pracovní listy

  • Máme připraveny nové pracovní listy:
    Zoo pro nejmenší (1. – 2 . třída) – PDF ZDE
    Šelmy (3. – 5. třída) – PDF ZDE
    Kontinenty (3. – 5. třída) – PDF ZDE
    Skupiny, zvířat (6. – 9. třída) – PDF ZDE
    Biomy (6. – 9. třída) – PDF ZDE
    Pokud budete mít zájem o řešení pracovních listů, napište na e-mail jarosova@zoojihlava.cz a elektronicky Vám je zašleme.

Samoobslužné programy

  • Zoo v kufru
    Soubor pomůcek a metodika k samostatné prohlídce zoo. Termín programu je nutné si zarezervovat předem. Délka prohlídky je přibližně 120 minut. Součástí jsou i následné aktivity a pracovní listy do školy.
    Varianty kufrů: Zvířata (MŠ, 1. a 2. třída ZŠ), Kontinenty (3. – 5. třída ZŠ) a Biomy (5. – 7. třída ZŠ)

 

Stáhnout metodiku – Zvířata pro MŠ

Stáhnout metodiku – Zvířata pro ZŠ

Stáhnout metodiku – Kontinenty Stáhnout metodiku – Biomy

Dále nabízíme

pronájem sálu, programy na míru, zookroužky, zasílání elektronického zpravodaje pro veřejnost a zpravodaje pro školy


Ceník programů

Typ programu Cena za osobu
Program pro MŠ (60 min) 35 Kč
Program pro MŠ + vstup do zoo 85 Kč
Program speciální skupina (60 min) 35 Kč
Program speciální skupina + vstup do zoo 85 Kč
Výukový program ZŠ a SŠ (90 min) 50 Kč
Výukový program ZŠ (120 min) 75 Kč
Výukový program ZŠ a SŠ + vstup do zoo 95 Kč

FAQ – Nejčastější dotazy k výukovým programům

  1. Je možné hradit programy z projektu Šablony?

Ano, je to možné. Je potřeba informaci, že potřebujete programy z šablon nahlásit předem (nebo při objednávání přes internet ji uvést do poznámky). Je potřeba smlouva o poskytnutí služeb mezi vaší školou a Zoologickou zahradou Jihlava zastoupenou ředitelem Ing. Janem Vašákem (další údaje jsou na webu), kterou dovezete ve 2 výtiscích od vás podepsanou. My ji předáme k podpisu a pak vám ji zašleme poštou zpět. K platbě na fakturu potřebujeme objednávku (stačí e-mailem) s vašimi fakturačními údaji. Pokud budete chtít, uvedeme celou částku dohromady za všechny děti i dospělé. Zápis o realizaci projektového dne vám podepíše náš lektor (odborník) na místě.

  1. Nejde nám rezervovat program.

Musíte vybrat volná políčka tak, aby bylo místo na celou délku programu. Nesmí dojít k překrytí s jiným programem.

  1. Mohou probíhat programy souběžně?

Máme v rezervačním formuláři vždy dva sloupečky, mohou tam být dva programy souběžně, ale některé kombinace nemohou probíhat najednou, u některých programů je vyloučená kombinace stejných programů (při rezervaci vás to nepustí s daným programem).

  1. Máme program na 60 minut (90 minut), ale zaplní se více okýnek.

Přidali jsme ke každému programu 15 minut přestávky na výměnu skupin, úklid prostor, přípravu pomůcek apod.

  1. Je možné mít více dětí v jednom programu než 30?

Velice výjimečně (u venkovních programů), skupiny více dětí se nám nevejdou do učeben a máme pomůcky pro skupiny max. 30 dětí. Doporučujeme je raději rozdělit na 2 skupiny.

  1. Je během programu přestávka na svačinu?

Není, je vhodné, abyste čas na svačinu zvolili před nebo po programu. Výjimkou jsou program v délce 120 minut, u nich je v polovině 10 min. přestávka.

  1. Jsou nutné přezůvky?

Ne, není nutné, aby děti měly přezůvky.

  1. Probíhají venkovní programy za každého počasí?

Ano, pokud zvolíte program v areálu zoo, je venku. Snažíme se jej upravit např. do pavilonu, zcela výjimečně pokud to prostorové podmínky dovolí je uvnitř.

  1. Některé dny jsou zcela vyplněné bez volného místa k objednání.

Centrum může být obsazené nebo zde nejsme. Důvodem jsou naše další aktivity, přednášky, výjezdy, semináře,…

  1. Nenašli jste odpověď na váš dotaz?

Napište nám e-mail, zkontaktujeme vás a domluvíme se. (Ne vždy jsme k zastižení u telefonu v kanceláři.)