Připravujeme novou korepondenční soutěž TalentZOOm určenou pro žáky (7. - 9. třídy ZŠ a nižšího gymnázia) a studenty (1. - 3. ročníku SŠ) se zájmem o zoologii a přírodu.

Máš rád přírodu a zvířata? Chodíš rád do jihlavské zoo? Baví tě bádat, pozorovat nebo fotit zvířata? Každý měsíc do konce školního roku budeš mít za úkol najít řešení zadání a to zaslat do zoo. Odpovědi na otázky se dozvíš v knihách, na internetu nebo při pozorování zvířat v zoo, ve volné přírodě nebo i doma. Účastníci zapojení do soutěže získají zajímavé ceny, vstup do zoo zdarma po dobu soutěže a možnost zúčastnit se letního soustředění v Zoo Jihlava. Více informací a přihlášky poskytne Mgr. Pavla Jarošová,   e-mail: Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!, telefon 567 573 777 nebo také ZDE.

Info o soutěži si můžete stáhnout ve formátu pdf zde

 

TalentZOOmLĚTO

 

Zadání 1. kola:

Na začátku Nového roku jsi určitě i ty dostal i sám poslal různé pozdravy a přání, v průběhu osobního setkání i prostřednictvím pošty, facebooku, e-mailu nebo mobilního telefonu. Prostě jsi s ostatními lidmi nějak komunikoval. I zvířata mezi sebou komunikují a dorozumívají se. A jak to dělají, to bude tématem prvního kola.

  1. Zkus zjistit, jakými hlavními způsoby zvířata se mezi sebou dorozumívají - jaké typy biokomunikace můžeme rozlišit (nejméně čtyři). Ke každému typu uveď a krátce popiš 2-3 zajímavé příklady konkrétních živočichů (ze zoo i mimo zoo).
  2. Až do nedávné doby se takřka nic nevědělo o tom, kolik různých živočichů využívá ke vzájemnému dorozumívání vibrace (neboli chvění), které se šíří rozmanitým prostředím. Uveď alespoň dva příklady živočichů, kteří využívají vibrace a popiš jakým způsobem to dělají. Malá nápověda – můžeš hledat u velmi malých i u těch největších zvířat J
  3. Samozřejmou součástí při řešení těchto úkolů o komunikaci (i ve všech dalších kolech naší soutěže) musí být i uvedení zdrojů odkud jsi čerpal. Zjisti, jaká jsou správná pravidla pro uvedení seznamu literatury a dalších zdrojů (knih, časopisů, webových stránek). A nezapomeň při každém řešení zdroje uvést.
  4. Úkol z naší zoo se bude týkat hlasitosti. Jistě jsi u nás několikrát byl a zaposlouchal ses do zvuků, které se ozývaly. Vyber zvíře, které je podle tebe v naší zoo nejhlasitější a je slyšet ze všech nejvíce.
  5. V rámci praktického úkolu natoč audio nebo video záznam nějaké zvířecí komunikace. Může to být zvíře ze zoo, živočich z volné přírody nebo i třeba nějaký domácí mazlíček. Do textové části popiš, jaké zvíře jsi natočil a co asi chtělo říci. Zvukový nebo video soubor pojmenuj stejně jako text a pošli oba společně.

Řešení pošli do konce ledna na e-mail Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein! . Tvůj soubor (textový dokument nebo pdf formát) pojmenuj Jmeno_Prijmeni_mesic.

 Zadání lednového úkolu si můžete ve formátu pdf stáhnout zde

 

Zadání 2. kola:

Máme tady únor, nejstudenější měsíc roku. Tak se na zimu a na to, jak se s ní zvířata vyrovnávají, podíváme trochu podrobněji.

  1. Jaká zvířata můžeme najít v nejstudenějších – polárních oblastech. Jak jsou této extrémní zimě přizpůsobeny?
  2. Jakými různými způsoby přečkávají zimu zvířata z naší přírody? Uveďte příklady i různé způsoby, co dělají zvířata v zimě.
  3. V zoologii existují i pravidla, která popisují, jak zvířata v chladných oblastech se liší od těch z teplých oblastí. Zkuste najít, jaká to jsou, jak se jmenují, a uveďte příklady zvířat, na kterých je to vidět.
  4. Která zvířata v naší zoo můžeš teď v únoru vidět venku na sněhu, přestože se ve svém přirozeném prostředí se sněhem a takovou zimou nesetkají?

     5. V rámci praktického úkolu sleduj ranní teplotu až do konce února a napiš, kdy a kde jsi naměřil tu nejnižší.

Zadání únorového úkolu si můžete ve formátu pdf stáhnout zde

 

Zadání 3. kola:

Máme tady březen, první jarní měsíc roku. Během tohoto měsíce se nám vrací někteří stěhovaví ptáci, tak se zaměříme na stěhování = migraci obecněji.

  1. Proč se vlastně zvířata stěhují – migrují? Co je k tomu vede? Zkus odpovědět nejprve obecně a pak uveď alespoň pět příkladů živočichů, kteří migrují, odkud kam se stěhují, kdy (v jakém období) a proč.
  2. Některé zvířata mají přímo ve svém druhovém jménu slovo stěhovavý/stěhovavá. Dokážeš najít příklady?
  3. Zkusíš najít některé z rekordmanů při migraci? Někoho kdo se stěhuje nejdál, nejdéle, nejrychleji, nejčastěji, v největším počtu,… prostě něco NEJ?
  4. I v naší zoo můžete najít zvířata, která by se ve volné přírodě stěhovala. Která to jsou?

5.       Zkus sledovat ptáky ve svém okolí. Napiš, kdy a kde uvidíš prvního z těch stěhovavých, až se vrátí z teplých krajů. Pokud by se ti podařilo jej vyfotit, bude to skvělé.

Info o soutěži si můžete stáhnout také zde

 

Zadání 4. kola: 

Duben
Tento měsíc se zaměříme na něco dobrého :-).  Na to, co zvířata jí, jak, kde, kolik a další otázky související s potravou.
1. Všichni známe základní dělení na býložravce, masožravce a všežravce. Jak znějí tyto pojmy cizím slovem, jak jsou zvířata k tomuto způsobu přijímání potravy přizpůsobeni a uveď alespoň vždy 3 příklady živočichů a nějakou zajímavost. Můžeš doplnit obrázky (za plusové body  )
2. Některé zvířata musí k získání potravy zvládnout podivuhodné kousky. Najdi tři zajímavé případy potravního chování, které musí živočichové provést, aby nalezli, ulovili nebo si schovali svou potravu.
3. Některé zvířata jsou potravní specialisté, tzn. jí opravdu něco zvláštního. Vyber tři zajímavé druhy a popiš jakou potravu jí a jak ji získávají. Opět můžeš doplnit obrázky.
4. Zkuste si představit, že pracujete v zoo a musíte objednat jídlo pro všechna zvířata, které chováme. Sestavte seznam všeho, co bychom mohli potřebovat. Zkuste být co nejvíce konkrétní. Např.: seno, sláma, maso vepřové, maso hovězí, králíci, ….
5. Vyber si konkrétní zvíře, které chováš doma nebo které chováme v zoo. Vytvoř jeho týdenní jídelníček – vypiš jednotlivé položky a doplň fotografií alespoň jedné položky. Zkus být nápaditý a zapoj fantazii i rozum.
Tak to je už všechno, doufáme, že si s úkoly poradíš a moc se těšíme na tvé řešení.

Info o soutěži si můžete stáhnout také zde.

 

Zadání 5. kola

Květen
Tak máme květen - máj, lásky čas a je více než jasné, že se i v úkolech tohoto měsíce budeme věnovat všemu, co souvisí s láskou a s rozmnožováním.
1. Aby si živočichové našli toho správného partnera, musí se velmi snažit. Někteří podstupují složité namlouvací rituály – mění zbarvení, tančí, vyluzují různé zvuky, nosí dárky, … Uveďte nejméně tři zvířata, které mají zajímavé toto chování, doplňte obrázkem a popisem, jak namlouvání probíhá.
2. Existuje mnoho živočichů, kteří se rozmnožují, aniž by se pářili. V některých případech jsou ve skupině jen samice, jindy se rozmnožují nepohlavním způsobem, u některých dochází k samooplození. Najděte tři příklady živočichů, kteří ke svému rozmnožování nepotřebují partnera, doplň odpověď obrázkem a popiš, jak se tedy rozmnožují.
3. Zkusme se podívat na rozmnožování řečí čísel.  Uveďte 10 číselných údajů související s námluvami nebo pářením zvířat (délka, doba, počet, doba březosti, počet mláďat,…).
4. I v naší zoo můžeme během letošního května vidět různá mláďata. Projděte se po zoo a odhalte, která to jsou (nejméně 5). Zkuste aspoň některé z nich vyfotografovat.  
5.  Pozoroval jsi někdy nějaké "zamilované" zvíře? Doma, v přírodě nebo v zoo? Jak se to projevovalo? Popiš, u kterého zvířete, kde, kdy a celou situaci jak to probíhalo.
Nezapomínej na uvedení zdrojů informací a obrázků!
Tak to je už všechno, doufáme, že si s úkoly poradíš a moc se těšíme na tvé řešení

Info o soutěži si můžete stáhnout také zde.